بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» میزان سود و زیان روزانه در بورس چقدر است؟

میزان سود و زیان روزانه در بورس چقدر است؟

میزان سود و زیان روزانه در بورس چقدر است؟


بورس های اوراق بهادار در سراسر جهان قوانین مختص به خود را در خصوص معاملات اوراق بهادار داشته و هر کدام بنا به صلاحدید خود ، محدودیت هایی را اعمال می کنند .

آهسته تر بروید تا سریع تر برسید! مطلب مرتبط آهسته تر بروید تا سریع تر برسید!

در بورس اوراق بهادار ایران ، در خصوص میزان افزایش و کاهش قیمت یک سهم در یک روز معاملاتی محدودیت دامنه نوسان ۵ درصدی وجود دارد .

این یعنی میزان افزایش قیمت سهام شما در یک روز ، نمی تواند از مثبت ۵ درصد فراتر رود .

همچنین میزان کاهش قیمت سهام نیز ،منفی ۵ درصد نسبت به روز قبل است .

به نظر می رسد جهت کاهش ریسک معاملاتی و محافظت از دارایی و سرمایه سهامداران در کشور ، این محدودیت دامنه نوسان مفید باشد .

البته این میزان نوسان ، در نماد هایی که در بازارهای زرد و نارنجی و قرمز و پایه بورس ایران معامله می شوند، کمتر از ۵ درصد است .

هدف از این مقاله توضیح کامل این مباحث نیست و از حوصله این مطلب نیز خارج است ،پس جهت آگاهی کامل از دامنه نوسان بازار بورس ، فرابورس، بازار پایه و ...در شرایط و حالات مختلف به مراجع معتبر و رسمی مراجعه کنید .


قانون گذار بورس در شرایطی خاص و محدود ، اجازه دامنه نوسان بیشتر از حالت عادی به قیمت سهم می دهد . مثلا اگر اطلاعات با اهمیت گروه الف مربوط به شرکت و نماد افشا شود ، دامنه نوسان قیمت سهم در اولین زمان معاملاتی، نامحدود خواهد بود . (البته به شرط تایید قیمت از سوی ناظر بازار ! )

دقت شود این دامنه نامحدود جنبه منفی هم می تواند داشته باشد یعنی ممکن است قیمت سهم به میزان نامحدود ( درصدی زیاد ) کاهش پیدا کند.


در کشوری نظیر ایالات متحده دامنه نوسان محدود قیمت ، به شکل بالا وجود ندارد و قیمت سهم میتواند درصد های بسیار بیشتری در روز رشد کند . البته همیشه آن روی سکه نیز وجود دارد و اگر به هر علت، قرار به نزول و سقوط بازار باشد ، سقوط ارزش دارایی هم می تواند نامحدود و زیاد باشد . کما اینکه در بحبوحه بیماری کرونا یا سقوط قیمت نفت ، این مساله دیده شد .


خلاصه اینکه اگر فکر می کنید با ورود به بازار بورس ، میتوانید به یک باره یا مدت زمانی کوتاه ، سرمایه خود را چند برابر کنید ، باید گفت که قانون بورس ، چنین اجازه ای را در اغلب مواقع به شما نمی دهد. هر چند استثناهایی هم وجود دارد.

اما این امکان که در بلند مدت یا حتی میان مدت ( کما اینکه بسیار هم دیده شده ) شما بتوانید ارزش سهام خود را به مقدار واقعا قابل قبول و قابل توجهی یا حتی چند برابر افزایش بدهید وجود دارد.

نکته مهم و پایانی اینکه ، قوانین معاملاتی ممکن است هر لحظه، از سوی مسولین مربوطه به صورت موقت و ... تغییر پیدا کنند، بنابراین اطلاع داشتن از آنها قبل از هر گونه معامله ، به نظر ضروری است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده