بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مقدمه ای بر آموزش بورس

مقدمه ای بر آموزش بورس

مقدمه ای بر آموزش بورس


بورس!

به احتمال زیاد شما نیز این روزها در تب و تاب این واژه قرار گرفته اید. حال چه بخواهید سهام عدالت خود را مدیریت کنید یا اینکه بخواهید خودتان وارد خرید و فروش سهام و کسب سود از این بازار شوید. احتمالا می توان حدس زد که شوق زیادی هم برای ورود سریع و شتابان به بازار بورس و اوراق بهادار دارید .

هر آنچه باید درباره لینوکس بدانید: مقدمه ای برای مبتدیان مطلب مرتبط هر آنچه باید درباره لینوکس بدانید: مقدمه ای برای مبتدیان

اما بیایید ترمز دستی را لحظه ای بکشیم و نکاتی راد با هم بخوانیم.


اسم فلان شرکت تو بورس چیه ؟ چی بخرم ؟ قیمت سهم امروز کم شد یا زیاد ؟ چقدر سود کردم؟ بازار ۵شنبه ها بازه؟ سهم چرا بسته شد ؟ اینکه تا یه دقیقه پیش داشت معامله می شد. کی باز میشه؟ سود سهام رو چجوری بگیرم؟ حجم مبنا و EPS چیه ؟ آیا بورس سود حتمی و قطعی داره ؟

امروزه این پرسش ها و مشابه آن به تناسب افزایش اقبال به به بورس ، زیاد پرسیده می شوند. افراد تازه کاری و تازه واردی که از حداقل اطلاعات پایه ای و ضروری بی بهره اند و مدام در سایت ها یا شبکه های اجتماعی در حال پرسش از افراد مختلف اند .

باز هم تاکید می کنم که این موارد از پایه ای ترین و ضروری ترین اطلاعاتی اند که یک فعال بازار سرمایه باید بداند.


حال راه حل چیست؟ جواب آموزش است.


آموزش در بورس در ۳ مبحث کلی مطرح می شود :

۱- تابلو خوانی

۲- تحلیل تکنیکال

۳-تحلیل بنیادی (فاندامنتال )


تابلو خوانی

در این مبحث اطلاعات و آموزش های پایه ای به فرد آموزش داده می شود . سوالاتی که در بالا مطرح شد غالبا در تابلو خوانی به آن جواب داده میشود. مباحثی مثل نحوه خرید و فروش، نحوه ثبت نام، قیمت یک سهم و رشد و کاهش آن، علت توقف معاملات یک سهم و زمان بازگشایی دوباره آن، تفاوت قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله سهم ، میزان ریسک بازار بورس و مدیریت سرمایه و ... .

توصیه هر فرد آگاهی به عنوان فعال بازار سرمایه این است که در صورت تمایل برای ورود به این بازار ، حتما شرکت در یک کلاس یا دوره یا مطالعه آزاد و شخصی در خصوص تابلو خوانی داشته باشید .


تحلیل تکنیکال


تحلیل تکنیکال که در واقع ، کار با نمودار و ابزارهای آن است، نوع خاصی از تحلیل به شمار می‌رود که رفتار آینده بازار را با توجه به حرکات قبلی قیمت و داده‌های حجم معاملات پیش‌بینی می‌کند.

به زبان ساده تر تحلیل تکنیکال روشی می باشد برای پیش‌بینی قیمت اوراق، کالا و دیگر عوامل قیمت‌پذیر بر پایه‌ی الگوی تغییرات قیمت، حجم و بدون در نظر گرفتن عوامل بنیادین بازار .

در تحلیل تکنیکال اساس پیش‌بینی بر مبنای تغییرات تاکنون قیمت و روند تغییر در بازه‌های زمانی مشخص پایه‌گذاری شده. معامله گر با مشاهده نمودار قیمتها و استفاده از اندیکاتور های لازم برای استراتژی خود، به تحلیل بازار می‌پردازد. استراتژی ، روش محاسبه نقاط ورود به بازار و خروج از آن است که معامله گر یا خود به آن دست یافته یا از یافته‌های دیگران استفاده می‌کند.

این نوع تحلیل پیچیده تر و گسترده تر از مبحث تابلو خوانی است و فرد باید زمان بیشتری برای کسب مهارت در آن صرف کند . آنچه در بالا در مورد، تکنیکال مطرح شد، فقط بخش بسیار کوچکی از تعریف تحلیل و ابزار های تحلیل و نحوه کارکرد است.


آیا تحلیل تکنیکال در بورس ایران کارایی دارد ؟

در این خصوص نمی توان همه موارد و مصادیق را یک جا گرد هم آورد و نتیجه گرفت، اما موارد قابل توجهی از تحلیل تکنیکال بوده که به دقت اهداف رشد یا کاهش سهم را پیش بینی کرده و سود های بسیار بزرگ و شیرینی را از آن تحلیل گر کرده است.

بنابراین جواب این است که در بورس ایران تحلیل تکنیکال هم ، میتواند جواب دهد .


تحلیل بنیادی


تحلیل بنیادین یک شرکت شامل تحلیل گزارش‌های مالی و صورت حساب های شرکت ، میزان افزایش سود یا زیان شرکت ، برنامه های توسعه ای ، مواد اولیه و تاثیرات و نرخ ارز بر تولید و درآمد شرکت و ... است.

اطلاعات مورد نیاز برای این نوع تحلیل از سامانه کدال و اخبار اقتصادی و ... پیرامون آن شرکت و صنعت مربوطه گردآوری می شود.

کارایی این مدل تحلیل در بورس ایران مانند تحلیل تکنیکال بوده و نمی توان اظهار نظر قطعی در این خصوص انجام داد. متاسفانه مشاهده شده که بعض فعالان بازار سرمایه گاه به خرید سهام شرکت هایی اقبال کرده اند که فاقد بنیاد مناسب بوده و با صرف خرید و فروش سهام آن شرکت های زیان ده ، رشد کاذبی برای آن نماد ها رخ داده.
اما باز هم مانند تحلیل تکنیکال، موارد قابل توجهی از تحلیل موفق بنیادی مشاهده شده که سبب شده فرد تحلیل گر در زمانی مناسب و خوب با خرید سهم وارد آن شده و سود خوبی ،هم از افزایش قیمت سهام آن شرکت و هم از سود فعالیت های اقتصادی آن شرکت برده است .

در پایان باید گفت اگر می خواهید وارد بازار سرمایه شوید باید نزد اساتید معتبر و آگاه، به آموزش پرداخته، سپس روش معاملاتی و تحلیلی مورد تشخیص و نیاز خود را خودتان انتخاب کنید.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده